.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رنجاندن هر مازني برابر با رنجيدن هر ايراني
مهدي لطفي گيلاني
رنجاندن هر مازني برابر با  رنجيدن هر ايراني

چند سالی هست که ساخت و پخش سریال های مناسبتی در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز در دستور کار سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و توانسته بینندگان پرشماری را به خود جذب نماید عموم این سریال ها که در ماه مبارک رویکردی معنوی و عبرت آموز و در نوروز محوریت شادی آفرین و سرگرم کننده دارد آنقدر قوی ظاهر شده اند که ببینندگان را مجذوب و همراه خود نموده اند و بازیگران و کاراکتر های آنها در ذهن مخاطبین به نوعی ماندگار شده اند مانند :

علی نصریان در نقش حاج فتوحی سریال میوه ممنوعه ، حمید لولایی در بزنگاه ، سیروس گرجستانی در متهم گریخت ، امین تارخ در اغماء و …امسال هم روال مرسوم سالهای گذشته در تلویزیون ایران رخ نمایاند و هر شبکه با سریال وی‍ژه نوروزی خود سعی در جذب بینندگان فارسی زبان نمود که در این میان به گواه مردم :سریالهای کلاه قرمزی ۹۰ شبکه ۲ ، راه در رو شبکه ۳ و پایتخت شبکه ۱ سیما بیشترین بیننده را دارند و هر کدام در جای خود می توانند مورد نقد و بررسی قرار گیرند .

اما امسال با ساخت و پخش سریال پایتخت اثر سیروس مقدم در روند برنامه سازی تلویزیون اتفاقی افتاده که خود مغایر با بند ۶ مندرج در سرفصل مربوط به اصول و ارزش های حاکم بر رسانه ملی و اهداف ترسیم شده در “سند راهبردی افق رسانه ” صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است ! در این بند اینچنین آمده :

۶ _ احترام به فرهنگ اقوام و طوایف مختلف موجود در کشور و پرهیز از تعریض قومی ، مذهبی ، دینی در راستای حفظ وحدت ، یکپارچکی و انسجام ملی سند راهبردی چشم انداز رسانه ملی

اگرچه مدتی هست که در مواردی سیمای جمهوری اسلامی ایران به جای با هم خندیدن به سمت به هم خندیدن گام برداشته ! اما این مورد اخیر خود در این ردیف آثار شاهکاریست که نگو و نپرس !!! اینجانب به عنوان یک گیلانی و ایرانی عاشق فرهنگ تمدن ملی و پایبند به داشته های میهنی و قومی خود نه تنها از تماشای این سریال لذت نمی برم بلکه معتقدم حتی ساده لوح جلوه دادن یک مازنی که در این سریال شاید کمترین توهین ولو ناخواسته روا داشته شده به برادران و خواهران عزیز مازنی ماست در واقع توهین به تمامی اقوام ایرانیست .

گیلانی ها اگر چه خود زخم خورده این طریق اند اما نامهربانی در حق همسایگان شمالی خود را نیز برنمی تابند زیرا که وطن یعنی :

وطن یعنی وطن استان به استــــــان خراسان، سیستان، سمنان، لرستان

کویر لوت، کرمان، یزد، ساری سپاهان، هگمتانه، بختیــاری

طبس، بوشهر، کردستان، مریوان دو آذربـایجــان، ایــلام،گیـــــــلان

سنندج، فارس، خوزستان، تهران بلوچستان و هرمزگان و زنجــــان

وطن یعنی دلی از عشق لبریز گره باف ظریف فرش تبریــــــــز

وطن یعنی هنر یعنی سپاهان حریر دستباف فرش کاشـــــان

وطن یعنی ز هر ایل و تباری وطن را پاسبانی، پاسـداری

وطن یعنی دلیر و گرد با هم وطن یعنی بلوچ و کرد با هم

وطن یعنی سواران و سواری لر و کرد و یموت و بختیــــاری

وطن یعنی سرای ترک با پارس وطن یعنی خلیج تا ابد فـــارس

امیدوارم رسانه ملی با التزام عملی به سند راهبردی افق رسانه تمامی اقوام را چون گذشته به مانند فرزندان خانواده منسجم و بزرگ ایران اسلامی ببیند و دل هیچ کدام از فرزندانش را ولو با کم دقتی های بی غرض نرنجاند.

مهدي لطفي گيلاني


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 فروردين 1390
احسن به غیرتت .کو گوش شنوا؟اگه شهرستانی بودن ولهجه داشتن برای ساخت فیلم ها وسریالها پرجاذبه است سیروس مقدم بی لیاقت وکچل خان یه سری به در و دهات خودش بزندتا گذشته اش را فراموش نکرده.......
حبیبی پیله کوهی 10 فروردين 1390
بسیار سریال قشنگی هست. اصلا هم توهینی تو سریال دیده نمیشه. مگه لهجه ما مازندرانیها وقتی میخواهیم فارسی صحبت کنیم غیر از اینه؟ مگه خنده داره؟ حضرات شبکه استانی را تماشا نمیکنند که تمام آدمهای لوده و مسخرش به صورت دلقکوار مازنی حرف میزنند و آدمهای مثلا با کلاسش فارسی صحبت میکنند.چرا تا به حال واکنشی به شبکه استانی نداشتید؟


حبیبی پیله کوهی 11 فروردين 1390


طغاری بشکند ماستی بریزد،جهان گردد به کام کاسه لیسان. صدآفرین به سیروس مقدم و محسن تنابنده عزیز که با ساخت این سریال زیبا و واقعی ، مسئولین دمدمی مزاج مازندران رو از بیکاری درآوردند ، آقایون شما رو سننه ، سته خواب، خیلی ساله که گلستان استان مستقلی شده و از مازندران جدا شده ، چرا گلستانیها واکنشی نشان ندادند؟ صورت ماه نقی رو(تنابنده) بخاطر بازی زیبایش میبوسم ، درخاتمه از این فرصت استفاده نموده از آقای رمدانی بخاطر سایت آزادشون تشکر میکنم و یک سفارش هم به مسئولین مازندران ، لطفا جاده های مواصلاتی استان رو عریضتر نموده ، سرعت گیرهای غیراستاندارد رو بردارند و مصالح ساختمانیکه در سطح شهرها از بابت ساخت وسازهای بی رویه ریخته شده جمع آوری کنند. اگر فکر میکنید کارگردان با این کارش به شما توهین و یا دهاتی ساده لوح فرض کرده ، شما با کار و تلاشتون ثابت کنید که اینطور نیست . به زیبایی استانمون که خیلی وقته که از دیگر استانهای جدید عقب مونده فکر کنیم. والسلام (جرج حبیبی)
نا شناس 14 فروردين 1390
درود بر شما یک گیلا نی که از مازند را نی ها دفا ع میکنید این شعر را به زبان مازند رانی به شما تقدیم می کنم ما زند ران واری ایران دله دنیه سرزمین گیلان این میان ونه برار

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.285 seconds.